pondelok 14. septembra 2015

Ako dobre zastromovať? Ako nerozdriapať "top" krídlo vo svojej triede?

 

  Nie je to tak dávno, čo mi počas jedného výletu povedal jeden taký, čo má dva metre v kohútiku a ďalší  metrák váži,  nech nepíšem len o pozitívnych ale aj o negatívnych skúsenostiach. V poslednom roku postromovalo pár ľudí a bolo toho aj na tvároknižke dosť popísaného, primälo ma to pospomínať na moje excesy. V tomto smere sa mi podarilo, hoc nechcene, celkom slušne zdokonaliť a čo-to aj pozažívať, nuž rozhodol som sa s Vami o ťažko nastromované skúsenosti podeliť.
  Rozdelím to na týchto 5 fáz:

  1, NESTROMUJTE, veď je to na oštaru!

  2, VÝBER STROMU
keď je jasné že z tej doliny nevyletíš, a ešte môžeš meniť svoj smer, vyber čo najkošatejší strom a práskni to rovno naň, keď bachneš z boku, máš menej roboty (nie je prevesený vrchlík cez vrchol) ale je väčšia šanca padnúť dole, istejšie je to prevesiť cez vrchol ale roboty je ako na kostole. Najlepšie sú lipky a najhoršie asi štíhle smreky a buky. Ono totiž čím košatejší strom, tým menšie riziko že sa padák nezachytí dostatočne alebo iba malým kúskom a ty sa strieskaš dolu, prípadne ešte rozdrapíš éro. Čím na väčšej ploche visí, tým je menej zaťažený a netrhá sa. Nepokúšaj sa pristáť MEDZI stromy,  prípadne na cestu, ktorá je priúzka alebo na menšie stromy ako cca 7m, lebo tiež dzigneš na zem. Dávať bacha sa oplatí aj na opretie ucha o strom, bo Ťa omotá oň, či jednoducho prestaneš letieť a dzigneš na zem ako vrece krumpľov. Eadšej sa s padákom zabávať dve hodiny a dať ho zo stromu dole ako si polietať záchranárskym "Kryštofom" s kompreskou. Presne tento prípad sa stal na východe. Pristával chalanko na cestu a dookola vysoké stromy, trafil uškom a...BIM! Rôčik nelietal... :/

  3, VYĽONDOVANIE
máš vybratý strom a malú výšku- prichádza ďalšia fáza, akt pristátia! Mne sa najviac osvedčilo prikryť si tvár rukami akosi do kríža. Zároveň som znížil rýchlosť, pretože som brzdil. Vystúpim z kokúnu aby som mohol čím skôr nejako zakvačiť. Hneď ako "pristanem" chytám sa konára. Nikdy sa mi nestalo že by som zostal vyslovene visieť bez toho aby som mal na dosah nejaký konár. Chytro som sa chytil a čím skôr sa vydriapal vyššie tak, aby som nevisel na šnúrach od padáku. Hneď sa odopol od padáku, od sedačky a upol si ju tak aby som mohol vyťahovať inštrumenty. Tu sa osvedčilo mať naboouldrované, nalezené...ako podotkol Rastíík, dobré je ak si nezranený, zavolať na 112 že si OK


4, OBERAČKA
 Úspešne pristátie, vypnutie a zabezpečenie sedačky na strome, tj karabíny zapnem okolo konára a začnem tasiť inštrumenty: záhradkárska skladacia pílka (so šnúrkou), dva metre tenšieho lana a vreco na padák (treba poruke). Najprv som sa premiestnil pod naspodnejšiu časť krídla a napchal do pytla, čo šlo. Potom som sa priviazal lanom popod plecia ku konáru, aby som mal voľné ruky. Tu ide v podstate o najdôležitejšiu radu. Padák je väčšinou na koncoch konárov, na fakt tenkých častiach, ak odpílim konár dobreženie rovno od  kmeňa, ten má veľkú váhu a padák je na ňom stále namotaný a ako padá dole, ľahúčko sa môže stať že mi ho pri páde svojou váhou roztrhne. Keď však odpílim len takú časť konára, ktorú udržím v ruke, nestane sa to. Odfaklím tak 4/5 hrúbky a pílku pustím (mám ju na šnúrke o ruku priviazanú) konár odlomím a jednou rukou ťahám k sebe, druhou odmotávam šnúrky. (som priviazaný) ako to odmotám, konár zhodím dole a padák napchám do vreca. Vyškriabem sa o konár vyššie a zopakujem to. Treba však dávať bacha, keďže začíname odspodu, aby bolo na čom stá a ku čomu sa popod pazuchy tou dvojmetrovou šnúrou priviazať. O to ako je krídlo zamotané sa nestarám, tu to aj tak nerozmotám, len ho džgám do vreca. Tým že idem zdola, šetrím robotu, pretože po vymotaní mi padák padá do voľného priestoru a nie na ďalšie konáre, ale samozrejme ho hneď tlačím do vreca.



5. ROZMOTÁVAČKA
  Éro mám v pytli :D znesiem si to všetko dole a môžem ísť dopočutia z miesta "pristátia". Nájdem si vhodný flek s rovnou plochou, najlepšie asi futbalové ihrisko alebo také niečo a môžem rozmotávať. Väčšinou som nema zamotané šnúry tak mocne, že by som musel povoľovať mailonky. Ale ak áno, chcelo to systém. Začal som od A rady, povolil, vymotal čo sa dalo a prehodil ich na druhú stranu  ( ku nábežke) najlepšie je mať nejaké zábradlie. Tam som si postupne priväzoval jednotlivé rady ale tak aby som ich vedel odlíšiť. Aj pri PEGAS PONY čo mal pol kilometra šnúr, stačilo iba prvé dve rady otvoriť. Keby som vtedy mal trošku viacej skúseností s rozmotávaním, nebolo ani to treba. Pri vkladaní nazad na mailonu treba dávať pozor aby boli v správnom poradí a HLAVNE aby nebola samotná šnúra stočená. Najlepšie sa to overí keď padák hneď nafúkneš.

  V skratke: Najväčší strom- chytro padák odľahčiť- napchať do vreca čo sa dá- odspodu odpiľovať konce na ktorých visí a nezabúdať sa prihamovať lanom popod pazuchy aby boli voľné ruky.

 Takže milý sledovači, dúfam že niekomu to pomôže nerozdriapať padák a ušetrí dukáty, nervy a nebude dva týždne pozemšťalom...nechcem sa pasovať za nejakého nestora alebo majstra svetla... ale lepšie sa učí na cudzích chybách...menej to bolí!!!
 Mne vedomie toho že nemám problém sa sám skvačkať z absolútne horibilného stromu a bez ujmy na krídle, pridáva hodne odvahy pri preletoch. Najmä v takom Rumunsku... ale aj v našich horách.

  Keďže nemám fotky, kto by to túžil dokumentovať :D musel som si pomôcť kresbami.... nekreslil som roky rokúce a je to vidno... :D
  Sú to moje (silné) skúsenosti a nemusí to byť tak ako sa to prihodilo (neraz) mne. Za prípadné ujmy nenesiem zodpovednosť!

12 komentárov:

  1. Nesuhlasim, ze smreky su najhorsie. Podla mojho nazoru a skusenosti, ihlicnate stromy su vzdy lepsia volba ako akykolvek listnaty - niekde som to aj cital. Su elastickejsie - mensie riziko poskodenia a zranenia. A co sa tyka techniky, namierit to rovno na pen, pustit riadicky a chytat sa vsetkeho co strom ponuka - idealne pna. Ovela jednoduchsie je zachytit sa na ihlicnatom strome ako na listnatom, kde sa pod Tebou vsetko lame... a neposkodis padak, ked neostanes visiet len na nom... Vyhladat ten najkosatejsi strom tiez neviem ci je dobra rada - prave cez taky sa mozes prepadnut az na zem este skor. Hlavne nech je ten strom co najnizsi zo vsetkych (to nespominas nikde v Tvojich radach) a podla moznosti ihlicnaty. Tiez uz mam svoje skusenosti. Ak si mas vybrat co najkosatejsi strom, urcite to nebude ten najnizsi a bude mat dlhe konare - ktore sa pod Tebou budu lamat. Cele zle.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. vzhľadom na vedecké merania= ihličnaté drevo = viac jarného dreva= väčšie lúmeny=menšia hustota= menšia pevnosť v ohybe i všetkom ostatnom.. .Howgh :)

      Odstrániť
  2. Určite je lepší ihličnatý strom (má konáre až dole-výhoda ak nemáte lano(no horšie sa bude dávať padák dole)) a v sedačke by som išiel určite dole ak nie si skúsený lezec (mne to zachránilo chrbát). A možno je dobre podotknúť-ak sa rozhodneš si to dať dole sám a nie si zranený zavolať na 112 že ti nič nie je a všetko je OK.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, ak nie si skúsený lezec, oplatí sa zliezať v sedačke ktorá má ďalších 10kg? pokiaľ vieš že spadneš, tak máš pravdu. Ja si to radšej zleziem bez nej. hoc aj holý strom s pomocou toho dvojmetrového lana oblapíš a zošuchneš....ale treba mať lezecké skúsenosti, samozrejme.
      Podotknutie dopísané, zabudol som na to ;)

      Odstrániť
  3. viem že si visel mnoho krát...ja 6 :) na ihličnatom iba raz, ale zober si aký je smrek a aká lipa? Konáre smreku nemajú skoro žiadne bočné, menšie konáre, ktorý môžu niesť tvoj padák. Čo sa týka pevnosti v ohybe http://svf.uniza.sk/kskm/web/images/pomocky/bac/DK/pevnosti_dreva.pdf je to síce stavebné drevo ale myslím že to pre príklad postačí. Lipa je samozrejme jedno z najmäkších driev ale pokiaľ je pekne košatá, tá váha sa rozloží (oproti smrečku) a či sa zlomia konáriky o hrúbke 5mm je to určite jedno. Takže si za tým stojím, visel som na buku, lipe i kadečom inom a nikdy, nikdy a nikdy sa mi neodlomil konár, na ktorom som bol zakvačený. takže si za svojím tvrdením stojím!
    porovnaj si: http://floring.hr/wp-content/uploads/2012/10/tilia_cordata-malolisna-lipa.jpg a
    http://prirodoveda34.szm.com/SO.jpg a ďalšia vec je tá, že smreky v LESE, nie osamote, často nemajú konáre až po zem ale končia v niekoľkých metroch. Potom z toho zlez :)
    pri jednej viac menej kríkovačke som pri padaní mal na výber, buď stromy alebo kríky. vybral som si kríky a pri tej rýchlosti (proti kopcu) som nimi prepadol ako nič a mám rozdrbaný chrbát, lepšie je zostať visieť nad zemou, takže vyššie sú lepšie, pretože ti nehrozí kontakt so zemou, za svojím tvrdením si stojím. Howgh!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No každý máme iný názor a nebudem sa hádať ale mal som jednu skúsenosť s bukom a už nikdy viac. Ale dôležité je dodržiavať prvý bod v tomto článku!

      Odstrániť
    2. preto som písal že buk je planý :) vysoko-prevysoko je koruna a dlhočizný kmeň kde nič nieje...

      Odstrániť
  4. Ja nestiham sledovat, ci je nieco lipa alebo buk. Ale v prvom rade si rozhodne vyberam ihlicnaty... Tie ma zatial nesklamali ani padak neroztrhli. Za to mam na padaku jednu zaplatu po orlovi a jednu natrhnutu snuru po kengure... :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Za 20 rokov lietania som stromoval len raz a aj to na smreku. Padol som až na zem a kompreska. Nestromujte prosím Vás. Nikdy neviete či vás tie konáriky podržia, alebo nie. Aj keď máte 90 % šancu že podržia, za tých 10 % to nestojí.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. ja som ten chalanko z východu, čo pristával na cestu a rôčik nelietal, bol som napísal článok o tom pre ponaučenie ostatným, exaktný výpočet chýba veľkých alebo malých tam síce nebol, ale vnímavý čitateľ pochopil, že ich bolo viac a všetky skrývali v sebe ľudský faktor.
    K výberu stromu - preferujem listnáče keď už, chalanko kamarát z Poľska sa niekoľko mesiacom po mojom prípade ocitol na smreku na Lendaku, urvalo sa to s ním a skončil s rovnakou diagnózou z traumy.
    A to som si povedal, že ak doteraz som lietal opatrne ako sa len dalo, tak už budem 100-percentne opatrný, ale podľahol som netrpezlivosti a keď som si už myslel, že to už mám, alebo skôr chcel som to mať,zatočil som na hrane svahu proti svahu že ma podrží, no prepadák a skončil som hneď na troch stromoch (dub, javor, jatrabina) 7 metrov nad zemou bez šance dostať sa k nejakým konárom či kmeňu alebo na zem. A keďže kvôli váhe (ďalšia chyba) nič zbytočné nenosím, vyhodil som záložku a spustil som sa po nej. Skúste sa vysunúť vo výške 7 m zo sedačky zavesený do slučky vidlice omotanej okolo zápästia jednej ruky, zosunúť sa, ovinúť vidlicu alebo šnúry okolo druhej ruky a posúvať sa smerom dole. No a dole problém, lebo stromy mali hladké kmene bez šance vyliezť hore , navyše som bez pílky ( chyba). Povolal som kamarátov, a zvládol to nakoniec viac.menej sám starý ornitológ pomocou techniky, vyšplhal stromy čo potreboval, malou píločkou odpílil len nutné konáre, a padák neporušený spadol dole. A to nám ešte ukázal, ako by liezol po hladkom kmeni hrubého duba bez techniky a istenia pri 65 rokoch a 110 kg štýlom oberačov kokosových orechov, až nám z toho prišlo zle. A to bolo nedávno, a to som mal mať rozum po 23 rokoch lietania a takej skúsenosti ako bolo úplne na začiatku popísané. Jednoducho stromovanie je žiaľ úkaz, s ktorým sa stretne väčšina paraglidistov, ale vždy je to aj vec šťastia či smoly, ako to dopadne. Najlepšie je stromovaniu sa vyhnúť :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Jozko, kde najdem ten clanok?
    Peter

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. už som ho posťahoval aby nerobil zápornú propagáciu PG, ozvi sa mi na jokolibarster/zavináč/gmail.com, pošlem ti ho

      Odstrániť